Schakelbaar concept van Durabrik Publieke Samenwerking wint Design & Build 2021
Recent kondigde Wonen in Vlaanderen (vroeger VMSW) aan dat Durabrik Publieke Samenwerkingen in vier provincies de eerste plaats behaalde bij de aanbesteding Design & Build 2021. Daarmee gaat DPS een raamovereenkomst aan van vier jaar voor het ontwerp en de bouw van sociale woonappartementen op verschillende locaties. Met dank aan een schakelbaar concept van architectenbureaus Silighem en Bart Dehaene dat uitblinkt in eenvoud.
Doorlooptijd verkorten
Met de Design & Build-procedure hoopt Wonen in Vlaanderen de doorlooptijd van sociale huisvestingsprojecten te verkorten. En dat is nu belangrijker dan ooit, vertelt Wim Hochepied, directeur van DPS: “Door de herstructurering in de sociale huisvestingsmarkt hebben lokale maatschappijen lange tijd op een laag pitje gedraaid. Een Design&Build-procedure kan de markt weer een boost geven, aangezien de winnende dossiers volledig klaar zijn. Als een maatschappij ons nu een stuk grond aanbiedt, kan er snel een vergunning komen. Dat terwijl de ontwikkeling en de realisatie van een regulier dossier wel 5 tot 7 jaar kan duren.”
Schakelbaar en stapelbaar
Deelnemers aan de procedure werden gevraagd om vier typologieën van appartementen te ontwerpen, die op alle mogelijke gronden te combineren waren tot één geheel. Het winnende concept van DPS vertrok vanuit een doorzonappartement, met raampartijen voor- en achteraan: “Zo kan je altijd schakelen, waar het zuiden zich ook bevindt. Daarnaast kozen we voor een compacte en multi-inzetbare bouwdiepte van 12 meter en een breedte van 7,7 meter. Op die manier zijn er telkens drie parkeerplaatsen onder elke module mogelijk.”
Maar de grote meerwaarde van het concept zat in het gebruik van galerijen in plaats van gangen: “Door modules te verbinden met een galerij, creëerden we veel meer mogelijkheden om blokken te schakelen in de hoogte én de breedte. Na het ontwerp van een basisappartement, zijn we beginnen puzzelen met de verschillende typologieën. We hebben ze als legoblokken op elkaar gestapeld, in allerlei contexten. Zo creëerden we een kustmodel, een hoekmodel, een parkmodel en een rijmodel. Op die manier toonden we de wendbaarheid van het concept aan, dat tegelijk heel eenvoudig is. Dat laatste komt uiteraard ook de prijs ten goede.”